Selasa, 3 Disember 2019

Untuk semua permasalahan DEALER


Sebelum buat proses port in
Sila periksa penama/pemilik no yang ingin dikekalkan.

No Careline Telco Di Malaysia. Semoga dapat membantu proses Port In ahli baru anda.



πŸ”Έ Celcom
πŸ“ž 1111 (No Celcom)
πŸ“ž 1300111000
πŸ“ž +60336308888
Check Baki Kredit: *124#

πŸ”Έ Maxis
πŸ“ž 123 (No Maxis)
πŸ“ž 1800821123
Check Baki Kredit: *122#
Semak No IC: taip No.IC & sms ke 22011

πŸ”Έ Digi
πŸ“ž 016221180
πŸ“ž 0162998888
Check Baki Kredit: *126#
πŸ“© Semak No IC: taip CHECKID <jarak> No.IC & sms ke 20000

πŸ”Έ UMobile
πŸ“ž +60183881318
Check Baki Kredit: *118*8#
πŸ“© Semak No IC: taip VERIFY <jarak> No.IC & sms ke 28011

πŸ”Έ Tune Talk
πŸ“ž 13100
πŸ“ž 0327720000
πŸ“ž 037940000
Check Baki Kredit: *133#

πŸ”Έ Tone Excel & Tone Plus
Tel:
πŸ“ž 03-90543809
πŸ“ž 0105000969
πŸ“ž 0105333969
πŸ“ž 03-2772 0000; 13100 from your mobile (8am - 10pm)
Check Baki Kredit: *133#

πŸ”Έ Redone
1909 (No Redone)
πŸ“ž 1800110800
Check Baki Kredit: *123#

πŸ”Έ Redtone
πŸ“ž 1800877770
Check Baki Kredit: Call 1909
sms: BAL SP & hantar ke
0192769433 / 0163353099

πŸ”Έ Happy
πŸ“ž 0143333800
Check Baki Kredit: *126#

πŸ”Έ Ytlcomms
πŸ“ž 0187998888

πŸ”Έ Altel
πŸ“ž 13388 (No Altel)
πŸ“ž 0326133888
 Check Baki Kredit: *124#

πŸ”Έ OneXOX
πŸ“ž 12273 (Call free drpd no OneXOX)
πŸ“ž 1300888010
 Check Baki Kredit: *132#

πŸ”Έ Buzzme
πŸ“ž 0327278922
πŸ“© Check Baki Kredit: *126#

πŸ”ΈTron
πŸ“ž0362758233
πŸ“ž1300800188
Check Baki Kredit: *129*1*2#

πŸ”ΈFriendi
πŸ“ž01138123456

πŸ”ΈClixster
πŸ“ž01122113311
Check Baki Kredit: *126#


Setelah mendapati sah pemilik.. Boleh la diteruskan proses port in

INFO PENTING!!!
BIL. PENERANGAN

1. Selepas proses port in (MNP) dibuat:
- Pelanggan mesti terima SMS dari nombor lama.
- Jadi, mesti pastikan guna simkad lama untuk reply setuju (bagi mengelakkan fraud).
- Jika tidak reply, telco lama akan consider fraud application.
-
2. Format SMS Pengesahan Port Out (Keluar Dari Telco Lama):

1. RedOne: MNP YES ke 23388
2. Celcom: YES ke 28882
3. Digi: Y ke 27676
4. Maxis: YES ke 20025
5. UMobile: YES ke 28138
6. Xox / OneXOX: YES ke 20002
7. Yoodoo: Follow email verification
8. Webe / Unifi: YES ke 25678
9. Xiddig & Tron: Y ke 27676
10. Frenz: auto approved
11. Friendi: YES ke 28138
12. Tunetalk/TE/TP: Y ke 2233
13. YES: Not Allowed at this moment

3. Selepas reply SMS pengesahan tersebut, anda perlu tunggu paling lewat 48 jam (2 hari) untuk diproses.
Ia boleh jadi sekejap dan boleh jadi sehingga 48 jam bergantung kepada telco lama anda sendiri.

4. Jika selepas 48 jam (dua hari), masih tidak mati lagi simkad lama (tiada line), maka anda perlu terus call center
telco lama anda dan bertanyakan kenapa port in tidak berjaya..
Celcom: +60196011111
Maxis: 123 (call guna nombor maxis)
Umobile: 1318 (call guna nombor UMobile)
Xox: 1 300 888 010
Tronexus: 1 300 800 188
Tunetalk: 13100

5. Proses MNP biasanya terbatal disebabkan oleh:

*. Kontrak:
- Ada SOS topup yang tidak dibayar, ada kontrak dengan telco lama.
*. Tunggakan:
- Ada tunggakan bil dari postpaid lama anda yang perlu dilangsaikan.
*. Supplimentary Line:
- Ada punya nombor ada family plan dan lain-lain.
- Jadi kena call centre untuk ditukarkan kepada individual line.
*. Nombor Kad Pengenalan (IC) Tidak Sama:
- Nombor lama yang nak dikekalkan pernah didaftarkan atas Nombor Kad Pengenalan (IC) yang lain
dan bukan tuan punya Nombor Kad Pengenalan (IC) sendiri.

*. Telco Lama Tidak Bagi Port-In:
- Mesti call centre dan bertegas mahu port in.
- Kadang-kadang mereka tidak mahu lepaskan sebab anda banyak menyumbang topup kepada
mereka.

6. Apabila masalah rejection port in sudah diselesaikan, maka anda boleh proses port in semula dengan mendaftar


Dalam tempoh kurang dari 24JAM
DONOR asal akan menghantar
SMS pengesahan.
Jika dalam tempoh 24jam masih tidak mendapat SMS... Boleh semak status Port in dengan cara..

Hantar SMS :
P<jarak>No talifon
Dan hantar ke 2222

Kemudian.. Akan mendapat sms sperti berikut;

Kemudian boleh semak MAKSUD SP61


## PLEASE TAKE NOTE###
Kod Status MNP & Error MNP


Di bawah adalah Penerangan Status MNP.

SP10 - NEW NRIC ADALAH SALAH:
Tukar pemilikan atau mengemaskini dan membetulkan butir-butir Pengenalan.

SP11 - KP LAMA ADALAH SALAH:
Tukar pemilikan atau mengemaskini dan membetulkan butir-butir Pengenalan.

SP12 - POLIS / TENTERA ID ADALAH SALAH:
Tukar pemilikan atau mengemaskini dan membetulkan butir-butir Pengenalan.

SP13 - BILANGAN PASPORT ADALAH SALAH:
Tukar pemilikan atau mengemaskini dan membetulkan butir-butir Pengenalan.

SP30 - PENDAFTARAN SYARIKAT ADALAH SALAH:
Tukar pemilikan atau mengemaskini dan membetulkan butir-butir Pengenalan.

SP31 - NOMBOR AKAUN ADALAH SALAH:
Tukar pemilikan atau mengemaskini dan membetulkan butir-butir Pengenalan.

SP51 - TIDAK MEMENUHI KEWAJIPAN KONTRAK:
Perlu menunggu atau membatalkan kontrak yang sedia ada. Menyelesaikan semua obligasi kontrak dengan penyedia perkhidmatan sedia ada bagi pembatalan itu.

SP52 - AKAUN HUTANG TERTUNGGAK / BAD:
Pastikan tiada bayaran tertunggak / rang undang-undang yang belum selesai dengan pembekal perkhidmatan semasa.

SP54 - BEBERAPA / SEMUA NOMBOR bukan milik penderma:
Tukar dan membetulkan dengan tepat nama daripada pembekal perkhidmatan rangkaian (penderma).

SP55 - BEBERAPA / SEMUA NOMBOR TIDAK DALAM PERKHIDMATAN:
Pastikan nombor telefon bimbit adalah sah, yang berkaitan / aktif dan masih dalam tempoh sah topup (boleh panggil dan SMS) - mendapat sekurang-kurangnya minimum RM1.00 airtime kredit.

SP56 - NOMBOR UTAMA MEMPUNYAI TAMBAHAN GARIS (S) YANG PERLU dialihkan:
Pengetua Pemilik talian (utama) perlu untuk memisahkan talian tambahan (akaun individu - membuat akaun talian tambahan sebagai garis pemegang akaun utama).

SP57 - NUMBER MEMPUNYAI TAMBAHAN NOMBOR UTAMA YANG PERLU dialihkan:
Pemegang talian tambahan perlu untuk memisahkan talian utama (akaun individu - membuat akaun talian tambahan sebagai garis pemegang akaun utama).

SP58 - BEBERAPA / SEMUA NOMBOR bukan kepunyaan PRINSIP ATAU SYARIKAT:
Pelanggan tambahan perlu mendaftar semula / menjadikannya sebagai pokok (utama) pelanggan atau pelanggan individu.

SP59 - MELEBIHI HAD KREDIT:
Pastikan penggunaan perkhidmatan yang sedia ada tidak melebihi had kredit yang ditetapkan oleh perkhidmatan rangkaian pembekal / syarikat telekomunikasi semasa (penderma).

SP61 - NOMBOR PELANGGAN ADALAH dihentikan sementara:
Semak status dengan pembekal perkhidmatan semasa, pastikan nombor mudah alih adalah aktif yang berkaitan, masih dalam tempoh sah topup / - mendapat sekurang-kurangnya kredit masa siaran min RM1.

SP71 - Pengguna TIDAK / LAMBAT membalas sms pengesahan port out daripada donor asal.
Mohon Re-submit semula permohonan MNP tersebut dan pastikan user membalas sms pengesahan port out dengan kadar segera.

SP72 - Pegguna menjawab TIDAK/NO kepada SMS Pengesahan/notification daripada donor asal.


TAJUK : BANTUAN PENUKARAN TARIF DARI TONE PLUS @ TONE EXCELL KE HALO TELCO DAN PENUKARAN SIRI SIM HALO TELCO

Hi Tune ,
1. Bantuan Pertukaran Tarif atas sebab ingin menjadi DEALER / SALES AGENT / USER

2. Dengan ini saya BERSETUJU tukar tarif ke Halo Telco, Segala kebaikan yang ada dengan tone excel / tone plus termasuk mata ganjaran / baki / pelan data semua akan hilang .

Nama penuh:

Nombor Kad Pengenalan/Passport:
(Sertakan Gambar IC)

Nombor Telefon :

Nombor siri simkad Halo Telco :
(Sertakan Gambar Siri Simkad)

EMAILKAN KE :
customer.care@tunetalk.com


SETELAH SEMUA PERMASALAHAN TELAH DI SELESAIKAN..
DEALER BOLEH BUAT RESUBMIT DENGAN CARA MENGHANTAR EMAIL KE =


Untuk Resubmit juga boleh guna kaedah e-mail ke customer.care@tunetalk.com

Email Ke : customer.care@tunetalk.com

TAJUK : BANTUAN RESUBMIT

Hi Tune ,
Bantuan Resubmit Semula

Nama:
Nombor Kad Pengenalan/Passport:
Nombor Telefon :
Telco Asal :


JIKA PELANGAN ADA DI KAWASAN BERHAMPAIRAN DEALER.. BOLEH BUAT PROSES PORT IN. DENGAN CARA TERSEBUT MASA DIPERLUKAN MENJADI LEBIH SINGKAT

Kemudian pihak TUNE TALK akan menghantar maklumbalas :






UNTUK MANUAL REGISTER/PELANGGAN REGISTER SENDIRI BOLEH GUNA CARA TERSEBUT:




*Customer Support & Services*

1. *HQ Halo Telco*
03-74985544

2. *WhatsApp/Call Halo Telco CS:*
01150505020 @ 0105495010
Website - http://www.valueprepaid.net

3. *TuneTalk CS*
13100 / 03 2772 0000

4. *Link live chat TuneTalk*
https://livehelp.tunetalk.com/phplive.php

5. *Email HQ Halo Telco:* support@valueprepaid.my
support@halotelco.com
dealer.care@tunetalk.com

6. *TuneTalk Self-care*
https://selfcare.tunetalk.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan